att framgångsrikt färga håret med henna


Före, sju månader sedan senaste färgningen.

Henna är en fantastisk växt vars existens min autocorrect inte vill kännas vid. Busken henna frodas i varmare länder i Mellanöstern med omnejd och är sin gröna färg till trots underbar på att skapa rödfärg. Henna används i många länder för att göra tatueringar som räcker i några veckor men är även fenomenal om man vill färga håret (då på livstid, henna går inte ur håret med mer än att du klipper av det, tro mig). Jag har färgat henna i ett år nu, och tänkte dela min visdom med er.

Det finns dåliga sätt att färga henna på
Tyvärr hamnar inte alla färgningsförsök med henna i brandbilskategorin. Ju ljusare din naturliga färg är (eller vilket utgångsläge du nu kan tänkas ha), desto mer orange, och har du mörkbrunt kanske du i bästa fall kan få en varmare nyans av den naturliga bruna. Jag själv har klassiskt råttfärgat hår som blir gult i solen. Detta resulterar i en väldigt varm, röd färg som snuddar vid orange i rätt ljus.

Låt citronen guida dig
Så hur uppnår man den ultimata hennaröda versionen av sitt hår? Det finns många sätt att färga håret med henna - vissa använder sig av te, kaffe, kranvatten, vin mm. Vill du dock ha RÖTT hår rekommenderar jag inte någon av de tidigare nämnda metoderna.

Vill du att ditt hår ska lysa rödare än grannens ilskna bondbränna, ja då ska du använda citron. Det är nämligen det sura i citronen som "framkallar" hennan och gör att du får ut så mycket rött som möjligt. En ganska enkel formula.

Keep it simple
Jag gjorde mycket research innan jag färgade första gången, och många menar att man kan blanda i kanel och andra kryddor för att hennan ska lukta godare (för med handen på hjärtat luktar faktiskt henna i själva färgningsstadiet som riktigt sur bajs), men utifrån min erfarenhet gör kanelen mest att den sura skiten luktar lite mer julig. So keep it simple folks och spara kanelen till gröten.

Steg 1:
Köp henna. Det finns ett märke som kan köpas överallt i Sverige som har en ljusgul förpackning med en tjej med stort, rött hår på, som fungerar bra. Men ska det vara ordentligt ska man använda body art quality henna, alltså helt ren henna som även används till hennatatueringar. Står det något annat än bara "henna" ("röd henna", "svart henna", "naturell henna") är det antagligen uppblandat med kemikalier då henna bara är rött. Aldrig något annat. Själv har jag mest använt en henna utan innehållsförteckning som jag hittade i en skum mellanöstern/asienbutik. Fast påsen är i tyg så det är säkert bra. Living on the edge.


Steg 2:
Köp citron. Är du ambitiös kan du naturligtvis köpa ett gäng citroner och mosa själv, men att köpa på flaska är vad jag skulle rekommendera. Att jag har en riktig citron på bilden är helt och hållet av estetiska skäl.
Steg 3:
Blanda ihop de två till en yoghurtliknande konsistens. Hur mycket just du behöver har jag ingen aning om. Ta så mycket som känns bra. Hellre för mycket än för lite! Hennan bör blandas ungefär ett dygn innan färgning så den hinner gosa till sig. Spara lite av citronen så du kan blanda ut hennan innan du färgar eftersom den troligtvis torkat lite. Använd aldrig något i metall i kontakt med hennan!


Steg 4:
Skydd! Om vädret tillåter är det smart att ha kalaset utomhus. Henna kommer nämligen överallt. Så för att du ska slippa bråk med hyresvärden är det bra att sitta ute. Annars finns gratistidningar av en anledning (tack 100% Östersund!) Ta på dig dina fulkläder (jag valde en t-shirt från förrförra valrörelsen och en handduk jag tror jag har stulit av någon). Hitta även någon som kan hjälpa dig kladda.



Steg 5:
Applicera den illaluktande röran med början i nacken och arbeta dig framåt.


Steg 6:
När du är färdig med geggandet behöver du linda in spektaklet med något plastigt. Jag valde en bit plastfolie förstärkt med en brödpåse (något i stil med lingongrova, dock inte nödvändigt om du har tillräckligt med plastfolie till att börja med) samt en sådan där liten påse du inte behöver betala för på mataffärer, allt ihopbundet med en orange ballong. Låt vara i minst två timmar. Helst tre, fyra, fem om du har tid. Beror lite på vilken nyans du är ute efter!


Steg 7:
Skölj! Eftersom ett bra, fungerande avlopp inte är många på denna jord förunnat bör du ta hand om det du har. Skölj i sjön om du har en sådan nära. Det tar en stund. Är det is på sjön får du helt enkelt lösa det på något föredömligt sätt. Använder du giftbomber som schampo kan en klick sådant underlätta ursköljningen. Sådärja! Nu har du röd-orange hår som kompletterar din spöklika hud, luktar mums när det blir blött (jag är seriös) och som i solsken får dig att lysa som en saftblandare! Enjoy!



Kan jag färga över henna med vanlig kemikaliehårfärg?
Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men de flesta verkar vara överens om att det är en ganska dålig idé. När jag i vintras som mest gick och önskade mig ljusrosa hår drömde jag en natt att jag blekte mitt hennahår och allt hår smälte. SMÄLTE! Jag tog det som ett tecken från ovan att jag skall förbli henna4life.


Tänk också på att redan färgat hår bara kommer bli mörkare när du färgar det igen. Så håll dig till utväxten om du inte vill intensifiera ditt redan röda hår! Happy henna!

Kommentarer
Postat av: Izabella

det är nog min handduk....
funderar på att göra något så radikalt som att färga med henna. Både för att jag är less på mitt sönderblekta platinahår, men också för att då har jag inga andra val än att låta allt växa ut.
Alternativt smälta alltihop, men det är jag inte så sugen på.

2014-09-13 @ 19:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kottens kafferep är ett sällskap bildat av Katarina Hedman hösten 2011. Vi samlas när det passar för att dricka earl grey och samtidigt diskutera och analysera filmmusik, foto och vårt kulturarvs bevarande, när hur och var. Kanske delar ett recept då och då. Sällskapet har för närvarande en medlem och präglas starkt av obotlig sarkasm och en ovilja att lyssna på musik som innefattar text. Varmt välkommen.

Vill du ansluta dig till sällskapet trots den uppenbara bristen på seriositet? Maila [email protected]
RSS 2.0