jag har slutat tvätta mitt hår samt äta kött

Eftersom jag sedan ett par veckor tillbaka har någon form av sommarlov(!) hade jag tänkt skaka liv i min lilla blogg igen (det faktum att jag för första gången på nästan två år har pålitligt internet är bara en mindre detalj..).

Jag har även tagit mitt livs galnaste beslut - eller iallafall tvåa efter att ha slutat med schampo, men mer om det en annan gång - nämligen att vara vegetarian ett år. Det finns många bra anledningar att utesluta kött (eller minska radikalt), men jag gör det av tre anledningar. Men först, missförstå mig rätt; jag har ingenting emot kött. Jag tror av hela mitt hjärta att djur är till för att ätas. Så, då har vi det uppklarat.

#1 - Medelsvensson konsumerar betydligt större mängder kött än hen egentligen behöver. Sedan 1990-talet har vi ökat vår köttkonsumtion med 40%(!). Detta är resursslöseri och allmänt korkat. Drar vi ner på köttkonsumtionen blir vi tvungna att bli mer kreativa med vår matlagning (ja, jag älskar också falukorvsrätter, men någon måtta får det väl vara?) och kommer därmed troligtvis äta mer varierat, med mer grönsaker osv. Det här är alltså hälsoperspektivet.

#2 - Jag vill ha uppmärksamhet. Eller, jag vill snarare göra något konkret för att få upp diskussionen kring miljö- och livsstilsfrågor. Börjar man prata överkonsumtion av kött kommer man lätt in på andra områden i vår svenska livsstil som är helt åt skogen. Hur vi konsumerar mat i allmänhet, varandra, kosmetika, inredning, kläder mm. Jag vill verka för ett mer hållbart sätt att leva - på ALLA områden. Det här är alltså ideologi- och opinionsperspektivet.

#3 - Jag vill testa hur långt jag kan pusha mig själv innan jag blir galen. Att sluta tvätta håret är ett liknande beslut (men som sagt, mer om det senare). Det här är karaktärs- och "leva som man lär"-perspektivet.


Quinoa och linsgryta är livet!



Följ med mig på mitt undvika-att-få-järnbrist-äventyr! I morgon blir det kikärtsbiffar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kottens kafferep är ett sällskap bildat av Katarina Hedman hösten 2011. Vi samlas när det passar för att dricka earl grey och samtidigt diskutera och analysera filmmusik, foto och vårt kulturarvs bevarande, när hur och var. Kanske delar ett recept då och då. Sällskapet har för närvarande en medlem och präglas starkt av obotlig sarkasm och en ovilja att lyssna på musik som innefattar text. Varmt välkommen.

Vill du ansluta dig till sällskapet trots den uppenbara bristen på seriositet? Maila [email protected]
RSS 2.0