om no poo och ett kemikaliefritt leverne

Efter att ha läst hur mycket kemikalier och skit vardagskosmetika innehåller, bestämde jag mig för att go cold turkey, alltså sluta helt och hållet. I samma veva för drygt tre månader sedan slutade jag alltså med schampo, balsam, alla hårstylingprodukter, deodorant, tandkräm, ansiktstvätt och duschtvål. No poo kallas den "rörelse" som innebär att man byter ut "vanliga" produkter till naturligare alternativ (ibland kallat "low-poo") eller slutar helt. Med andra ord kall kalkon.

Slusk, tänker du nu. Fair enough, tänker jag.

Men allvarligt skojat. Vi gnuggar dagligen in oss med starka, cancerframkallande och fertilitetsstörande ämnen. Vi tvättar håret med gifter som man målar båtar med för att djur och grejer inte ska fastna på skrovet. Många av oss har dagligen aluminium under armarna (en metall!) för att täppa till porerna. Därmed stoppar vi en viktig del i kroppens naturliga avgiftning. Vilken idiot som helst förstår väl att det här påverkar våra kroppar negativt? För att inte tala om miljöproblemen alla tomma plastförpackningar, burkar och tuber som vi inte vet vad vi ska göra med bidrar till.

Jag tänkte att det här kunde vara ett spännande sätt att testa människokroppens kapacitet på. Och om jag säger att ni inte behöver ens en bråkdel av grejerna ni använder, vad säger ni då? De kommande dagarna tänker jag skriva om var och en av de produkter jag valde att slänga ut för gott, hur var när osv. Har jag verkligen blivit en äcklig hippie? Det här kommer bli skoj!

(Har du inte sett dokumentären Underkastelsen rekommenderar jag starkt att du gör det. Som lite kemikaliebantningspepp sådär.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kottens kafferep är ett sällskap bildat av Katarina Hedman hösten 2011. Vi samlas när det passar för att dricka earl grey och samtidigt diskutera och analysera filmmusik, foto och vårt kulturarvs bevarande, när hur och var. Kanske delar ett recept då och då. Sällskapet har för närvarande en medlem och präglas starkt av obotlig sarkasm och en ovilja att lyssna på musik som innefattar text. Varmt välkommen.

Vill du ansluta dig till sällskapet trots den uppenbara bristen på seriositet? Maila [email protected]
RSS 2.0