nästan åtta månader no poo



Om någon vecka har jag varit utan hårprodukter i åtta månader. Åtta månader, det börjar närma sig ett år nu! Särskilt stolt är jag dock inte, för någon större kamp eller uppoffring har inte knappast varit. Jag har tidigare skrivit om det här och här.

Schampot är av Belsebub
För er som inte hängt med så betyder no poo att man helt slutar använda hårprodukter (low poo och balsammetoden är inte lika radikala). Den klassiska formulan som de flesta anammar är bikarbonat + äppelcidervinäger, men möjligheterna är många och varierade, vissa tvättar bara med vatten. Man grundar schampoförskjutandet på devisen att schampo är av Belsebub och ingenting vi egentligen behöver. Alltså att vi bokstavligen kastar pengarna i sjön, för en produkt som varken våra kroppar eller miljön gynnas av. Snarare det motsatta. Och inte blir vi snyggare av det, heller! För att göra det enkelt; ditt schampo (som innehåller giftiga tvättämnen) torkar ut ditt hår -> din hårbotten försöker balansera sig med hetsproduktion av olja (ingen vill vara en torris) -> du ser äcklig ut pga överskottsoljan -> du tvättar håret igen -> hårbotten blir torris igen -> mer olja. Denna onda cirkel går endast att bryta genom en periods håraskes.

I min sommaruppdatering skrev jag att jag övervägde att byta från bikarbonat + äppelcidervinäger till ägg, och det har jag gjort! Numera tvättar jag håret då och då, antingen med vatten eller med ett uppvispat ägg. Det är allt. Mitt hår är mjukt, glansigt och inte särskilt fett. Mitt mål är att så småningom tvätta med bara vatten! Mitt hår luktar ingenting. Seriöst, smell me!

Helt ärligt har jag inte så mycket mer att tillägga mer än att uppmuntra er alla att testa no poo. Jag tänker inte vara politiskt korrekt och säga att "det här fungerar för mig, men det kanske inte fungerar för dig bla bla bla". Det är bara dumheter. Schampo är inte bra för någon! Hur vägen från din giftiga sulfat- och silikondusch till den sunda, billiga vattenduschen ser ut är naturligtvis olika för alla, men kom inte här och påstå att just du är skapad med hår som måste ha schampo. För det är en lögn!

Kladda ni som kladda vill
Något jag stör mig på i no poo-världen är att något så enkelt ändå ofta blir så komplicerat. Jag förstår att vissa personer är otroligt crafty och tycker om att experimentera med eteriska oljor, leror och skit, men personligen tycker jag att enkelhet är vad som håller i längden. Naturligtvis kan du röra ihop eget avokadohonungschampo med lavender och havre, dock tror jag att sannolikheten att du orkar upprätthålla det hela är ganska liten. Så tänk minimalistiskt! Tio fabulösa naturliga ingredienser i ett hemmagjort schampo behöver inte nödvändigtvis vara bättre och mer effektivt än ett schampo bestående av bara bikarbonat och vatten. Men det här är bara min personliga åsikt - är du glad i att kladda så kladda för all del på!

Några bra grejer med generell no poo (alltså inte bara hår):
- Du sparar massa pengar. Vatten är gratis (bortsett från uppvärmningskostnader, då, och där är jag ute på hal is vad gäller uppskattande av kostnad per dusch) och ägg kostar ett par kronor styck.
- Du slipper utsätta dig för onödiga hormonstörande ämnen. Hallå!
- Vi slipper alla den miljöpåverkan som dessa till synes snälla kemikaliebomber utgör; fiskdöd, sopberg etc.
- Hår och hud blir mycket bättre/snyggare/friskare!
- Livet blir så mycket enklare! Tänk så många butiker jag tidigare besökte som jag nu inte har någon anledning alls att gå in i. Det är så fantastiskt att slippa!

Jag har nollvision på mitt personliga sopberg
Min vision är att leva ett liv utan negativa fotspår i naturen. Rent praktiskt betyder detta att minska konsumtionen, återanvända och laga istället för att köpa nytt (kläder, strumpor mm.) och hålla mig borta från hel- och halvfabrikat samt "förädlade" hygienprodukter- inte bara för att det är osunt, slött och giftigt - men för att slippa alla kartonger och plastförpackningar.

I badrummet betyder denna nollvision att jag slutat med "vanliga" versioner av allt hygienrelaterat. Och då menar jag rubbet! Med en burk kokosolja, lite bikarbonat och ett ägg då och då tar man sig långt!

Jag har även planer på att helt sluta använda tvål och kläder, mer om det en annan gång!

Kommentarer
Postat av: Niklas

Tjenare Kotten!

Intressant inlägg. Själv tvättar jag aldrig håret med annat än vatten, men jag tvättar däremot håret ganska ofta (försöker dock undvika det i den mån som går om det inte blivit svettigt). Men jag har en fundering. Hur förödande kan en enstaka shamponering vara? När man går till frisören så tvättar dom ju kundens hår innan det klipps. Ska man då säga till att man inte vill bli shamponerad, blir man "fast" i den onda poo-cirkeln efter endast en gång?

Sen har jag en annan reflektion. Dom gånger jag varit och simmat i badhuset så har håret alltid varit kladdigt och strävt, nästan vaxliknande. Jag antar att det beror på kloret i vattnet. Men det är ofta svårt att "återställa" håret efter varje badhusbesök. Har du något tips på vad som skulle kunna fungera mot det?

För övrigt hoppas jag att du har det bra i Norge!

Hälsningar,
Niklas

Svar: Niklas! Hej! :DSchampo torkar ju ut håret och hårbotten väldigt mycket, så det handlar väl mest om din egna komfort och fåfänga! Men en enstaka schamponering ibland är säkert ingen större fara, men jag skulle personligen inte göra det eftersom jag är ganska fåfäng. :) Vad gäller klor och vattentvätt har jag ingen erfarenhet, tyvärr! :/
katarinahedman.blogg.se

2014-12-06 @ 12:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Kottens kafferep är ett sällskap bildat av Katarina Hedman hösten 2011. Vi samlas när det passar för att dricka earl grey och samtidigt diskutera och analysera filmmusik, foto och vårt kulturarvs bevarande, när hur och var. Kanske delar ett recept då och då. Sällskapet har för närvarande en medlem och präglas starkt av obotlig sarkasm och en ovilja att lyssna på musik som innefattar text. Varmt välkommen.

Vill du ansluta dig till sällskapet trots den uppenbara bristen på seriositet? Maila [email protected]
RSS 2.0